درباره هلدینگ مزارع نوین ایرانیان

یکی از رویکردهای مهم نیل به اهداف توسعه کشاورزی و تامین امنیت غذایی در کشور ، یکپارچگی اراضی کشاورزی و بستر سازی در بهره گیری از فناوری های نوین در افزایش تولیدات بخش کشاورزی و دامپروری است . در این راستا شرکت  کشاورزی و دامپروری "مزارع نوین ایرانیان" به عنوان یکی از قطب های مهم تو.لید با در اختیار داشتن منابع و ظرفیت های بزرگ و نیروی انسانی توانمند، در راستای نیل به اهداف بلند مدت توسعه کشاورزی ایران و تحقق سند چشم انداز این بخش تشکیل شده است.

 این شرکت، با برخورداری از 50 سال سابقه فعالیت واحدهای زیر مجموعه خود در زمینه های مختلف کشاورزی سطح اراضی بالغ بر 230 هزار هکتار اراضی در سطح گستره جمهوری اسلامی ایران- از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق-  به منظور مدیریت یکپارچه و علمی بر منابع در اختیار ، تشکیل گردیده است.

شرکت مزارع نوین ایرانیان، هم اکنون با داشتن 10 مجتمع کشت و صنعت و 6 شرکت تخصصی و نیز مراکز علمی و فناوری , با تولید دهها هزار تن محصولات کشاورزی و دامپروری و حضور در عرصه تجارت نهاده ها و محصولات ذیربط سهم خوبی را در کشور به خود اختصاص داده و به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های کشاورزی و دامپروری ایران و خاورمیانه به شمار می رود .

با توجه به عزم شرکت در زمینه حرکت به سوی تعالی پایدار و در سایه برنامه ریزی های علمی صورت گرفته از جمله استقرار نظام مدیریت راهبردی ، سیستمهای مدیریت کیفیت ، مدیریت دانش و فناوری و ... و با استفاده از ظرفیتهای بزرگ موجود و در حال توسعه و با استفاده از کارکنان و مدیران توانمند انشاالله این شرکت خواهد توانست به اهداف کلان ترسیم شده دست یافته و چشم انداز خود را تحقق بخشد.

مجموعه پیش رو به نگاه اجمالی بر فعالیتهای شرکت می پردازد که امید است مورد توجه مخاطبین و دست اندرکاران قرار گیرد .

 

معرفی ارکان کلان شرکت ، ظرفیت ها و توانمندی ها :

 

همانگونه که گفته شد یکی از ابزارهای مدیریتی این شرکت در مسیر حرکت به سوی تعالی ، استفاده از نظام مدیریت راهبردی است . در این رابطه با توجه به مطالعات راهبردی صورت گرفته ، ماموریت ، چشم انداز و ارزشهای شرکت به شرح ذیل تعیین گردیده است :

 

مأموریت مصوب شرکت منا :

 

شرکت مزارع نوین ایرانیان از طریق پالایش و انتخاب کسب و کارهای جذاب و پربازده در حوزه کشاورزی و دامپروری(تحقیقات ، تولید ، تجارت ، صنایع و خدمات مرتبط) و هدایت و راهبری واحدهاو منابع در اختیار ، بدنبال تولید ثروت و کسب بالاترین بازده سرمایه ، اثرگذاری بر خودکفایی و امنیت غذایی کشور و جلب رضایت کلیه ذینفعان بوده که در این راستا هم افزایی موثر ، ارزش آفرینی و استفاده از علوم و فناوری های مناسب روز را در کانون توجه قرار داده است.

 

چشم انداز :

 

- قرار گرفتن در جایگاه سه شرکت بزرگ تولید محصولات مزیت محور حوزه کشاورزی و دامپروری ایران

- پیشرو در توسعه علوم و بکارگیری فناوری در بخش کشاورزی و دامپروری کشور

 

ارزشهای مصوب شرکت :

 

 

  • رعایت ارزش های اسلامی و اصول حرفه ای
  • پاسخگویی در برابر ذینفعان
  • دانش محوری در حوزه فناوري
  • هم افزایی و ارزش آفرینی
  • نتیجه گرایی (کارایی ، اثربخشی ، بهره وری)
  • رهبری اثربخش ، هوشمندانه و آینده نگر

راهبردهای اصلی شرکت منا با توجه به سند تحول:

 

        1- توسعه زنجیره تولید گوشت مرغ 

        2- توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز

        3- ایجاد ،بهبود و توسعه زنجیره محصولات باغی

        4- ایجاد و توسعه زنجیره محصولات دانش بنیان

        5- بهبود فعالیتهای زراعی

 

این شرکت از ظرفیتهای مناسبی در زمینه بخش های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، دامپروری، پرورش طیور، صنایع جانبی و دیگر بخشهای مرتبط با بخش کلان کشاورزی برخوردار است و توانسته در برخی محصولات کشاورزی و دامی، سهم مناسبی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد. همچنین با حضور شرکت در عرصه فعالیتهای بازرگانی مرتبط با حوزه کلان کشاورزی، خوشبختانه این شرکت از توانمندی و ظرفیت مناسبی در تجارت محصولات و نهاده های کشاورزی برخوردار می باشد. از سوی دیگر این شرکت سعی نموده تا مدرن ترین فناوری های روز کشور و دنیا را برای بهبود کسب و کار به خدمت بگیرد که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

مجتمع های کشت و صنعت این شرکت در نقاط مختلف ایران با آب و هوای متنوع مستقر شده اند که این موضوع بیانگر قوت شرکت در خصوص تولید و عرضه محصولات مختلف و تکمیل سبد محصولات شده است.

 

گواهینامه ها و افتخارات :

 

این شرکت، توجه ویژه ای به برقراری و استقرار سیستم های مدیریتی، مشتری مداری و کیفیت دارد. از این رو سیستم مدیریت کیفیتISO 9001 در اغلب مجتمع های کشت و صنعت استقرار یافته است . همچنین ایمنی و بهداشت محصولات غذایی با اخذ گواهینامه ISO 22000مورد تضمین قرار گرفته است .

از سوی دیگر به منظور حرکت در مسیر سرآمدی و تعالی سازمانی ، واحدهای این شرکت در جوایز تعالی سازمانی بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM شرکت نموده و در سطوح مختلف ، افتخارات ارزنده ای را کسب نموده اند . همچنین مدیران و کارکنان مجموعه، آموزه های حرکت در مسیر تعالی سازمانی و ارزشهای بنیادین مدل تعالی بنیاد EFQM را سرلوحه کار خود قرار داده و با یادگیری مستمر در صدد بهبود کسب و کار خود بر می آیند.

بنابراین به جرأت می توان گفت این شرکت، از شرکتهای پیشرو کشور در حوزه کشاورزی، در زمینه استقرار سیستم های مدیریتی، تعالی سازمانی و استفاده از ابزارهای بهبود می باشد.

 

محصولات شرکت مزارع نوین ایرانیان :

 

با توجه به گستره وسیع فعالیتهای این شرکت در حوزه های مختلف ، محصولات این شرکت را می توان در چند طبقه دسته بندی نمود . این محصولات با برندهای "مزرعه نمونه" ،" اتکا" ، " رشا" ، "آتیس" و "تیوا" تولید و عرضه می گردد :

 

‌أ.         محصولات زراعی : شامل محصولات گندم ، جو ، کلزا ،پنبه ،ذرت علوفه ای ، ذرت دانه ای به صورت بذری و غیربذری  

‌ب.    محصولات باغی : شامل محصولات زیتون ، پسته ، سیب درختی ، نهال درختان

‌ج.      محصولات زنجیره دام و طیور :خوراک دام و طیور ، جوجه یک روزه مادر هوباردF15 ، جوجه یک روزه گوشتی نژاد هوباردF15 ، گوساله پرواری و بره

‌د.       محصولات پروتئینی : گوشت قرمز گوساله ،گوسفندی و شتر بصورت لاشه و بسته بندی شده منجمد و تازه (بسته بندی بشقابی ) ،گوشت مرغ (منجمد کارتنی و سرد بشقابی ) ، گوشت شترمرغ ،بوقلمون و بلدرچین ، شیر گاو ، شیر و دوغ شتر (برای اولین بار در کشور)

‌ه.        محصولات صنایع غذایی و تبدیلی : رب گوجه فرنگی، چای، بسته بندی شده، کنسرو ماهی تن، محصولات لبنی، عصاره مالت، شوکومالت و ...

‌و.        محصولات گیاهان دارویی : دمنوش های مختلف گیاهی در بسته بندی کیسه ای و فانتزی در بیش از 20 نوع گیاه دارویی با برند "تیوا" ، گیاهان دارویی پرمصرف به صورت خشک شده و در بسته بندی عمده فروشی

در مجموع تعداد محصولات این شرکت بالغ بر 200 محصول می گردد که متناسب با نوع محصول بصورت عمده به مشتریان و خریداران و یا بصورت خرده فروشی در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای همچون فروشگاههای اتکا، شهروند، رفاه و میادین بزرگ میوه و تره بار تهران عرضه می گردد.

 

ظرفیت های همکاری :

 

با توجه به توانمندیهای این شرکت و نیز برنامه های توسعه ای آن ، فرصتهای همکاری در کلیه زیربخشهای مرتبط با فعالیتهای این شرکت فراهم می باشد :

 

  1. جلب مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت اجرای پروژه های توسعه ای بزرگ در سراسر کشور
  2. طراحی، احداث و راه اندازی واحدهای بزرگ کشت و صنعت در خارج از ایران
  3. آموزش کارکنان و پشتیبانی پس از راه اندازی واحدها در کشور هدف  
  4. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و زیربخشهای مرتبط در خارج از کشور
  5. سرمایه پذیری داخلی و خارجی جهت انجام طرح های توسعه ای بزرگ در ایران
  6. مبادله دانش فنی در زمینه های مختلف علوم مرتبط با کشاورزی و دامپروری
  7. همکاری علمی و تحقیقاتی در زمینه موضوعات مرتبط با فعالیتهای هلدینگ
  8. مشارکت در زمینه تجارت داخلی و خارجی